The text on this page skips between English and Swedish.
English: In September 2019, the regional theatre ”Byteatern” opened their new big stage to the public. I created and directed the inauguration performance, celebrating theatre with a frame story from ”The Tempest” and scenes from several dramatic works. The beautiful ensemble consisted of nine actors and three musicians, and the technical staff did wonders with the brand new equippment.
Swedish: 2019, Byteatern: Jag skapade, skrev, satte ihop och regisserade en föreställning som vi repeterade i 3,5 veckor och spelade två gånger, för att fira Teatern. Jag fick jobba med en härlig ensemble, handplockade musiker, scenograf och koreograf. Här är några bilder från ”Förvandlingar – en sagolik teaterexpedition”, invigningsföreställning på Byteatern Kalmar Länsteater, september 2019. (Foto: Hanna Engstrand. Scenografi och kostym: Marika Åkerblom. Koreografi: Camilo Ge Bresky. Ljus: Joakim Engstrand.)

”Brytningstid”, med musikerna Olle Linder, Emilia Amper, Dan Knagg (ODE), ur Förvandlingar, Byteatern, 2019

Edvin Bredefeldt, Martin Ellborg, Pelle Hanæus, som strandsatta ädlingar från Milano, ur Förvandlingar, Byteatern, 2019
In June 2018 I directed a new written play by the Swedish writer Talajeh Nasiri at Lule Stassteater in Luleå in northern Sweden. The play deals with the theme of freedom of speech, for audiences aged 4-9, and the tour started with performances outdoors, during summer, and indoors during the autumn. Title: Undulaten som öppnade dörren och försvann (The budgie that opened the door and dissapeared).
In September 2017 the play ”Paranoid android” by the Swedish playwrite Kristian Hallberg, had its world premiere, directed by me, at Københavns Musikteater, in Copenhagen, Denmark. The theatre closed in 2018.
The theme was the situation of being the child of a person i prison, how enprisonment effects families, and the workings of shame. The form was a knitwork of different stories, entagled in eachother. Kristians language carried us through the humour and tradgedy, with beauty. (Translation to Danish by Signe Barfoed.)
I loved working with the three wonderful actors, Thomas Bang, Carl-Christian Riestra and Sara Fanta Traore, the magical composer-on-stage Signe Høirup Wille-Jørgensen (Jomi Massage), and the lovely set/lightingdesigner Kisser Rosenquist, and the rest of the team. We had great support by the devoted artistic director, Allan Klie.
I was the co-director of the Swedish version of Forced Entertainment’s show ”The possible impossible house” (”De omöjliga möjligheternas hus”) at The National Touring Company, Riksteatern, In the autumn of 2016. (See a separate post on the start page.)
The clown-tragedy ”Flugo!” opened in 2013 and has been touring to major stages all over Sweden. The show was selected to the children’s theatre festival Bibu in 2014, to the international showcase Swedstage in 2014, and then performed in Germany, Austria and the Faroe Islands.
In 2013-2015 I was the Artistic director of a regional theatre in western Sweden, Regionteater Väst. I directed two shows; one for 6-8 year olds, ”Häxet” and one for 13-15 year olds, ”Bernarda – we didn’t know what time it was”. (Photo above.) I programmed another 10 shows, hired directors, actors and designers.
Above: Anna Maria Granlund as the title role in ”Häxet”, Regionteater Väst, 2013.
I’ve directed another 10 shows in various independent theatres and
community theatre projects in Sweden.
***
Som Konstnärlig ledare för Regionteater Västs teateravdelning har jag 2014-2015 regisserat två produktioner. Den ena, ”Häxet”, inspirerades av Hans och Greta-sagan och ville utmana föreställningar om vad det är att vara flicka och pojke, för åk 0-2. Den andra var ett samarbete med dansavdelningen i Borås och dess Konstnärliga ledare, koreografen Camilla Ekelöf. Fyra dansare och fyra skådespelare samarbetade över sina yrkesgränser i en produktion inspirerad av Lorcas pjäs. För mig var det viktigt att den reagerade på de antidemokratiska strömningar som blivit så tydliga i och med valet i september 2014. Jag såg till att vi använde vittnesmål från olika diktaturer, som monologer i föreställningen. Läs om ”Bernarda – vi visste inte vilken tid det var”, genom att klicka på titeln!
Våren 2013 regisserade jag Clowner utan gränsers föreställning ”Drömställe”, en del av sverigeprojektet Drömturnén. Föreställningen gjordes sedan som ett separat projekt under namnet ”Flugo!” och gästspelade på Dramaten, samt på festivaler i Österrike, Tyskland och Färöarna. ”Flugo!” Valdes ut till Bibu och till Swedstage 2014.
Jag har tidigare regisserat två nyskrivna svenska pjäser, en dansteateropera och två nycirkusföreställningar för fria grupper i Stockholm och Malmö. Dessutom har jag satt upp fem amatörföreställningar med den queera ungdomsensemblen KUNQ (01-05). Jag var även den stolta regissören av Cirkör Events show vid skandinavienlanseringen av PlayStation2! Samtliga föreställningar var urpremiärer. Trots det längtar jag till det klassiska dramat, med roller större än världen och där allt är på liv och död.
Mina teatrar har varit Regionteater Väst i Västra Götalandsregionen, Dramatiska Teaterkompniet i Malmö, Dramalabbet i Stockholm och Circus Arts/Clowner utan Gränser i Stockholm.
Jag har varit regiassistent vid Martha Vestins uppsättning av Lysistrate i Krapperup (98) och vid Pernilla Glasers uppsättning av Alice i Underlandet på Teater Viirus i Helsingfors (07).
Jag har regisserat den feministiska satirföreställningen ”Välkommen till verkligheten” av amatörgruppen Vi som vet, som består av tre kvinnor som alla är ingenjörer och förbannade och smarta och roliga. Spelades för utsålda hus i två omgångar, 2007.